Inspiratie

De methode wijmakensamenmuziek is geïnspireerd op voorbeelden uit de praktijk. Hieronder een aantal video’s met toelichting ter illustratie van de lange weg die is afgelegd bij het maken van een aanpak waarbij individuele leerlingen centraal staan.

In 2015 is deze video gemaakt op het Pieter Nieuwland College. Leerlingen van 3 VWO improviseren tijdens de muziekles onder leiding van een leerling. Deze manier van werken biedt kansen aan individuele leerlingen om zich te laten zien in de rol van dirigent, muzikant, componist, improvisator.

Deze aanpak zie je nu terug bij deze site wijmakensamenmuziek, een muziekmethode gericht op het onderwijs en bij de site van de Kizzo Band,  gericht op optreden voor publiek.

In de periode dat Johan ’t Hart muziekleraar was op het Pieter Nieuwland College waren er elk jaar voorstelling. Per voorstelling was een groep leerlingen betrokken bij de voorbereiding. Bij deze video een de jaarlijkse voorstellingen genaamd Soiree. U ziet een verslag van 10 minuten van zo’n soiree waarbij een grote groep leerlingen mee werkt aan een of meer nummers. Deze leerlingen zijn afkomstig uit zes verschillende jaarlagen. Voorafgaande aan de voorstelling kwam deze groep op een zaterdagochtend bijeen om elkaar de nummers te laten horen. Bij deze bijeenkomst waren een aantal professionele muzikanten aanwezig die dan bij de voorstelling meespeelden met leerlingen. Iedereen kon zich dan bij nummers van anderen aansluiten. In deze voorstelling zijn dat Rashid Rejaibi (drums) en Arjan Anema (Bas) de professionele muzikanten. Beide spelers zijn oud-leerling van het PNC. De acts werden aangekondigd met dia’s van een PowerPoint. Daarmee was het mogelijk om zeer veel acts op een avond te laten zien en de nummers naadloos op elkaar aan te laten sluiten. Ook was het mogelijk om tot vijf minuten voor de voorstelling nog wijzigingen in het programma aan te brengen!

Profesionele muzikanten laten samenwerken met leerlingen is een terugkerend thema bij Rapucation. Hier zie je leerlingen van het..terug in een voorstelling in het Bimhuis in Amsterdam van de Stichting Rapucation. Een van de bezoekers was Harry Timmermans. Hij was schoolleider van een aantal basisscholen in Rotterdam. Hij vroeg Rapucation om op twee verschillende klassen van twee van zijn scholen lessen te geven met als doel een verbetering van de sfeer en de resultaten. Rapucation ging op de aangewezen twee scholen aan de slag en een ouder van een van de leerlingen filmde een eindpresentatie en gaf de klas op voor een wedstrijd van Meer muziek in de klas. In deze video zie je leerlingen van de RKBS de Sterrenwacht auditie doen met hun zelf bedachte percussie act gemaakt. In deze video zie je de gebaren terug uit de eerst video van klas 3 VWO

Naar aanleiding van het succes van hun leerlingen bij de wedstrijd van Meer muziek in de klas, wilde de schoolleiding van de Sterrenwacht in Hellevoetsluis vergelijkbare muzieklessen voor alle hun klassen. Dit heeft geleid tot deze methode wijmakensamenmuziek die op dit moment (2019) uitsluitendin gebruik is op de basisschool de Sterrenwacht in Hellevoetsluis. Elk jaar sluiten we op die school af met een voorstelling. In deze video zie je een afsluitende voorstelling van de hele school.

De Kizzo Band past alle principes van wijmakensamenmuziek toe bij kindervoorstellingen ‘toveren met muziek’. Na afloop krijgen de deelnemers een handleiding mee hoe ze thuis verder kunnen gaan met toveren. Een ouder schrijft over deze handleiding: ‘Vorig weekend waren we bij de Kizzo Band in Vrijburght. De sfeer de zorg en jullie muzikaliteit; Wij hebben heel veel plezier gehad en Bram heeft het er nog over, we doen heel vaak de gebaren en dan mag hij eerst lekker hard geluid maken en dan zachtjes; en dan  maak ik twee vuisten en dan is hij stil 🙂 Jullie hebben ons heel blij gemaakt. Bedankt!’.

Boeken van voorstelling kan bij de site van de Kizzoband. Na een schoolvoorstelling kan de leiding overwegen deze aanpak in hun lessen te verwerken.